1. Składamy dłonie z rozwartymi palcami skierowanymi do góry, ściskamy palce, łokcie odchylamy od tułowia na boki.
2. Palce splecione, wyciągamy ręce przed siebie, wypychając dłonie w przód.
3. Splatamy obie dłonie, rozciągamy splot przez 5 sekund, po czym puszczamy na kolejne 5 sekund. Powtarzamy to ćwiczenie 3 - 5 razy.
4. Otwieramy i zaciskamy dłonie, rozciągają je przy każdym otwarciu.
5. Zwijamy dłonie w opięci, następnie energicznie je otwieramy.
6. Powoli zginamy palce, po czym powoli je rozprostowujemy.
7. Zginamy palce, po czym pojedynczo je rozprostowujemy, zaczynając od prawej, a kończąc na lewej ręce.
8. Pisanie na maszynie, granie na pianinie. Obie dłonie i przedramiona spoczywaj na stole. W klawisze trzeba uderzać dość mocno każdym palcem z osobna.
9. Gniecenie papieru. Zaczynamy od chusteczek, następnie powtarzamy ćwiczenia z gazet lub innym papierem, którego zgniecenie wymaga więcej siły. Zaczynamy od jednego z rogów i używamy ręki, która piszemy; zwijamy kartkę w ciasną kulkę. W ramach ćwiczenia celności rzucamy ją do kosza.
10. Przesuwanie ołówka. Trzymamy ołówek w powietrzu za jeden koniec tą ręka, która piszemy. Ruchami palców staramy się przesunąć ołówek tak, by chwycić za drugi koniec. Następnie w ten sam sposób wracamy do pierwotnej pozycji.
11. Ołówkowy wiatrak. Trzymamy ołówek w powietrzu ręką, która piszemy. Staramy się obracać go jak wiatrak, używając wyłącznie tej ręki. Próbujemy zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a następnie w przeciwnym kierunku.
12. Po kolei dociskamy palce prawej, a następnie lewej ręki (lub odwrotnie w przypadku osób leworęcznych) do czubka kciuka. Następnie powtarzamy ćwiczenie obiema rękami naraz, najpierw z otwartymi, następnie zamkniętymi oczami.
13. Przyklejamy pasek taśmy klejącej do opuszki palca wskazującego tak, aby mały kawałek taśmy wystawał. Kolejno próbujemy odkleić taśmę poszczególnymi palcami tej samej ręki. Ćwiczenie powtarzamy z drugą ręka.
14. Przyciskając łokcie do boków, wyciągamy przedramiona do przodu. Następnie kolejno wykonujemy krążenia dłoni w nadgarstkach, utrzymując resztę ciała nieruchomo.
15. Stajemy na wyciagnięcie ramion od ściany. Opieramy dłonie płasko na ścianie, po czym odpychamy się palcami. Ćwiczenie można również wykonywać przy stole.
16. Kładziemy dłoń płasko na stole. Kolejno podnosimy i opuszczamy poszczególne palce. Powtarzamy ćwiczenie z drugą ręka, a następnie z obiema.
17. Układamy palec wskazujący i środkowy w nożyce i ćwiczymy ruch tnący.
18. Trzymamy zatyczkę od długopisu lub inny podobny krótki, cylindryczny przedmiot za pomoc kciuka, palca wskazującego oraz środkowego. Staramy się ją obracać zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a następnie w przeciwnym kierunku. Następnie próbujemy przesuwać ją do podstawy kciuka i z powrotem.
19. Czasem zanim dzieci zaczną pisać, dobrze jest, by zaczęły od prawidłowego siedzenia, opuszczenia brody na klatkę piersiowa, rozluźnienia ramion, zamknięcia oczu i kilku cichych oddechów.
Opracowała: Magdalena Bas - pedagog
na podstawie: J. McMinn: "Pomóż dziecku z zaburzeniami mowy i komunikacji językowej"-
na podstawie: J. McMinn: "Pomóż dziecku z zaburzeniami mowy i komunikacji językowej"-
Komentarze
Prześlij komentarz