Przejdź do głównej zawartości

Co ułatwia czytanie ze zrozumieniem?

Rady i porady oraz ćwiczenie sprawdzające czytanie ze zrozumieniem

Znalezione obrazy dla zapytania dlaczego warto ćwiczyć czytanie ze zrozumieniem
Co ułatwia czytanie ze zrozumieniem ?
  • Naucz się czytać szybko. Ponieważ myślisz szybko, im wolniej czytasz, tym mniejsze masz szanse na zrozumienie czytanego tekstu.
  • Nastaw się psychicznie na rozumienie tekstu. (Jeśli nie chcesz czegoś robić nigdy tego dobrze nie zrobisz, dlatego takie ważne jest pozytywne nastawienie.)
  • Koncentruj się wyłącznie na tej czynności – nie rób nic innego (wyłącz telewizor, komputer, radio, telefon; nie słuchaj muzyki (a przynajmniej piosenek w języku, który rozumiesz), odizoluj się od otoczenia – niech nikt i nic Ci nie przeszkadza).
  • Stosuj zawsze tę samą procedurę przy czytaniu (schematyzm i automatyzm są tutaj bardzo pożądane, bo nie musisz się zastanawiać nad tym, co by tu jeszcze zrobić, ale koncentrujesz się tylko nad sensem).
  • Używaj wskaźnika do czytania (np. ołówek, długopis), którym będziesz śledził tekst. To pozwoli Ci od razu szybciej czytać i poprawi koncentrację.
  • Nie musisz w każdym wyrazie przeczytać każdej litery – twój umysł wypełni luki automatycznie (wystarczy zobaczyć początek i koniec wyrazu).
  • Nie wracaj wzrokiem do przeczytanych wyrazów.
  • Ukierunkuj swoje czytanie (wiedz, czego szukasz, kiedy czytasz; postaw sobie cele przed czytaniem, wyznacz problemy, które lektura ma pomóc rozwiązać, uświadom (wypisz) sobie informacje, których poszukujesz).
  • Nie powtarzaj w myślach czytanych słów - to spowalnia czytanie
  • Nie czytaj na głos, nie czytaj po cichu "w myślach" – to spowalnia czytanie - po prostu szukaj sensów.
Arkadiusz Żmij 
 Sprawdź czy potrafisz?

Przeczytaj uważnie tekst „Szkolny ogródek”.
Nadeszła już upragniona wiosna. Trzecioklasiści urządzili w tym roku szkolny ogródek. Na grządkach posadzili warzywa i kwiaty. Zakwitły już fioletowe krokusy, hiacynty, żonkile oraz żółte i czerwone tulipany. Zazieleniły się gałązki brzozy, krzewy forsycji i leszczyny. Uczniowie znaleźli również miejsce na ogródek ziołowy, w którym urośnie koper ogrodowy, lawenda, lubczyk, rumianek, mięta, bazylia, pietruszka, szczypiorek, szałwia lekarska i dziurawiec.
Ale przed nimi dużo pracy. Muszą jeszcze zawiesić na drzewach budki lęgowe dla różnych gatunków ptaków i pamiętać o podlewaniu roślin. Wyznaczyli także teren dla „zielonej klasy”, czyli miejsca ze stolikami i ławeczkami, gdzie będą mogli wygodnie usiąść, sporządzić notatki lub coś narysować. Niedługo uczniowie zorganizują klasowe przyjęcie, na którym nie zabraknie smacznych kanapek z nowalijkami, ziołowych napojów i kompozycji z kwiatów ze szkolnego ogródka. Ogródek szkolny to wspaniały teren do nauki, obserwacji przyrody i zmian w niej zachodzących.
Jest miejscem, gdzie dzieci ciekawie i pożytecznie spędzają każdą wolną chwilę.
Wykonaj wszystkie polecenia i zaznacz jedną poprawną odpowiedź.
1. Uczniowie, której klasy urządzili ogródek szkolny?
a. Klasy drugiej.
b. Klasy trzeciej.
c. Klasy czwartej.

2. Jakie kwiaty zakwitły wiosną w ogródku dzieci?
a. Żółte i różowe tulipany, fioletowe krokusy, hiacynty i pierwiosnki.
b. Żółte i czerwone tulipany, białe krokusy, fiołki i żonkile.
c. Żółte i czerwone tulipany, fioletowe krokusy, hiacynty i żonkile. 
3. Jakie rośliny nie urosną w ogródku ziołowym?
a. Lawenda, lubczyk, rumianek.
b. Bazylia, pietruszka, szczypiorek.
c. Marchewka, cebulka i fasola.
4 . Co uczniowie przygotują na klasowe przyjęcie w ogródku szkolnym? 
a. Kanapki z nowalijkami i ziołowe napoje.
b. Słodkie przekąski i zimne napoje.
c. Kanapki, ciastka i herbatę z cytryną.
5. Jakie krzewy zazieleniły się w ogrodzie?
a. Hortensja i bez.
b. Forsycja i leszczyna.
c. Kalina i jaśmin.
6. Na podstawie tekstu „Szkolny ogródek” napisz odpowiedź na pytanie: Co to jest ogród szkolny?
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................


7. Wyszukaj i podkreśl w tekście „Szkolny ogródek” zdanie mówiące o „zielonej klasie”.
8. Na które pytanie znajdziesz odpowiedź w tekście?
a. Gdzie dzieci pojadą na wycieczkę?
b. Jakie ptaki wiosną wracają do nas z ciepłych krajów?
c. Co muszą zawiesić uczniowie na drzewach w ogrodzie szkolnym?

9. Uzupełnij wyrazy brakującymi literami.
Ogr.... dek, wa.... ywa, po.... yteczny, g.... ądka, b.... dka lęgowa
Jeśli masz ochotę abym zobaczyła Twoje efekty pracy prześlij   swoją pracę  wiesia987@interia.pl

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak korzystać z Baltiego ?

Baltie 3 Nauka programowania i kodowania-  po raz kolejny W związku z zapytaniami na temat sposobu korzystania z programu Baltie 3 oraz zapytań  na temat programu udzielam odpowiedzi: Wszystko jest dokładnie opisane tutaj. http://www.baltie.pl/pl/Start123.asp   Polecam dokładnie przeczytasz i wypróbować wszystkie informacje, które są opisane w punktach 1 - 6 w żółtej  ramce na stronie głównej www.baltie.pl. Do korzystanie z Baltiego nie jest potrzebne konto, to jest potrzebne tylko do platformy testowej oraz konkursów - na stronie www.baltie.net. Wszystko jest bezpłatne.Jeśli ktoś ma ochotę rozpocząć pracę na platformie , wystarczy Wystarczy pisemna zgoda rodziców i już mogę Ci założyć konto SGP (Wiesława Kaczmarczyk- wychowawczyni klasy IIIa). W naszej szkole jest już zarejestrowanych 19 osób.   Gdy już uczniowie mają swoje konto SGP, to mogą pracować na platformie www.baltie.net.  

W klasie Ia dobrze się bawimy i chętnie uczymy

 

Przepis na udany rok szkolny

Tak szybko minął czas wakacji. Myślę ,że wszyscy odpoczęliśmy i z radością wrócimy do szkoły. Przesyłam przepis na udany rok szkolny , może warto spróbować, oczywiście składniki można dodać zgodnie z gustem i smakiem : Składniki: 12 miesięcy oczyścić je dokładnie z lęku, smutku, rozczarowania i małostkowości Spora porcja  pracy 2 kawałki pogody 2 kawałki radości 4 duże łyżki humoru porcja tolerancji odrobina taktu szczypta ironii duża ilość miłości  Sposób wykonania: Dzielimy każdy miesiąc na 30 lub 31 części. Musimy pamiętać aby luty podzielić na 28 części a w szczególnym przypadku na 29. Dodajemy pozostałe składniki.Na koniec podlewamy dużą ilością miłości. Gotową masę dekorujemy bukietem uprzejmości i spożywamy codziennie ze smakiem z ogromną filiżanką orzeźwiającej wiary.  Smacznego !!!!! ⋅